Fredrikstad
    Fredrikstad

For en nedtur

• 25. oktober 2010
    Av Kaizer

Som Fredrikstadsupporter skulle livet i Adeccodassen være noe nærmest en lek. Dette skulle være året Fredrikstad igjen skulle oppbygge det de hadde mistet i nedrykkssesongen. Men det har ikke skjedd. Langt der ifra. Da Sarpsborg slo FFK i fjor gjorde det vondt. Det svei for hvermannsen i Fredrikstad, uansett om du likte fotball eller ei, akkurat slik det er med Stjernen Hockey når de møter Sparta. Dette her er hatkamper av de sjeldne. Og nå ser det ut til at vondt har blitt til verre. Ikke bare fikk Sarpsborg FFK til å rykke ned, men nå ser de også ut til å frata oss opprykket.

Ingenting stemmer. I alle fall ikke sportslig. Svein Johannessen har gjort en strålende jobb med å få FFK tilbake utenfor banen, men på banen er det ingen ting som stemmer. Kamp etter kamp, uke etter uke, kommer Tom Freddy Aune med uttalelser om at han vil se mer trøkk. Spillerne ser ut til å være motiverte. Alt ser positivt ut, helt til de entrer banen. Det blir som om alt bare er tull. Alt er en spøk.

Jeg er fryktelig lei av å høre de idiotiske bortforklaringene fra Aune. De tragiske kommentarene fra spillerne. Alt. Jeg er bare lei av hele klubben. De har klart det beste laget på papiret. De har Norges beste midtstopper i Raio Piiroja, en av Norges beste midtbanespillere i Celso Borges. Samt et lag som skal holde god Tippeligastand. Men neida. Fatt det den som kan, men det går skeis uansett.

Jeg er veldig fan av Tom Freddy Aune. Han virker som en utrolig hyggelig kar, samt en med hjerte for klubben, noe han har vist med å gå ned i lønn for å ansette assistenttreneren Trond Amundsen. Han er lokal og har spilt i klubben før, samt at han har vært i klubben i noen år som assistenttrener ved siden av Anders Grönhagen og Tom Keiko Nordlie. Han burde vite bedre. Han burde klare å motivere spillerne. Når de løper ut på banen ser det bare ut som om de lever sitt eget liv.

Dette her skulle være en fantastisk mulighet for Aune for å vise at han duger som hovedtrener for et (kommende) topplag. Her kunne han utforsket formasjoner, samtidig som han hadde det klart beste laget i divisjonen. Dette må da være alle treneres drøm? Men han klarer virkelig å rote det til. Jeg vet ikke hvordan en skal beskrive fotballen FFK spiller. Alt ligger til rette for at Fredrikstad skal spille Champagne-fotball, og med 7500 tilskuere i ryggen skulle vi vise fotball-Norge at vi virkelig mener alvor. Men neida.

Jeg kan skjønne at det ikke finnes penger til å "sparke" Aune. Jeg kan til og med skjønne, helt innerst inne, at de ikke hadde gjort det selv om de hadde hatt midlene. Men det at mannen ikke prøver seg på noe nytt er bare merkelig. Men føler jeg har skrevet nok om Aune nå.

Søndagens kamp mot Ranheim skulle bety tre sikre poeng. De begynner bra, med høyt trøkk (slik Aune lovte oss), men sannelig varer bare det i et kvarter før det samme gamle drittspillet kommer. Ramberg er elendig. Ophaug er, tross mål, en skandale. Askar vet ikke hva han driver med. Etter å ligge foran med 2-1, legger FFK seg bakpå de siste ti-femten minuttene. Jeg hater lag som legger seg bakpå, og det straffer seg. Det ender med 2-2. Det kunne gått så mye verre. Vi var heldige ...

... i noen timer. Laget fra den andre byen vinner mot Nybergsund, og hvem andre enn selveste Hoås er det som klarer å putte ballen i mål. Sarp ligger nå over oss på tabellen og kommer til å vinne sine siste to kamper og dermed rykke opp. Helt garantert. FFK er heldige om de beholder tredjeplassen. Jeg så faktisk kampen. Sarpsborg spiller for å vinne. Det er det som er forskjellen på de blå og de røde. Sarp har viljen.

Sarpsborg fortjener opprykket. Det gjør ikke Fredrikstad.

• Kommentarer

• HaukenHauken 25. oktober 2010

Det vil virkelig bli et rotterace.

Gleder meg ikke til Fredrikstad kommer til Bryne...

• GangstadBoyGangstadBoy 25. oktober 2010

Latterlig sesong av FFK ! Hva styret og ledelsen driver med er ikke godt å si .

• KaizerKaizer 25. oktober 2010

Styret og ledelsen gjør det de kan. Det er det sportslige som er elendig.

• GangstadBoyGangstadBoy 25. oktober 2010

Ok. Merkelig at Aune sitter i som trener enda. Flaut og tragisk hvis dere ikke rykker opp!

• Isufo0Isufo0 25. oktober 2010

Syntes det blir latterlig at du påstår nederst i artikkelen at Fredrikstad ikke fortjener opprykk! Men jaja, alle har sine egne meninger.

• KaizerKaizer 25. oktober 2010

Det virker ikke akkurat som om de ønsker å rykke opp. Det virker ikke som om de vet hva dette betyr for Fredrikstad som by. Det virker som om de ikke gir 100%. Ser man på Sarpsborg så ser man et lag som spiller for å vinne. Et lag som ønsker å rykke opp. Og da er det jo logisk at Sarp fortjener plassen mer enn Fredrikstad.

For fans, av fans

FanForum er en nyhetsside og møteplass for alle fotballelskere, skrevet av de som kjenner laget best: supporterne.

Logg inn Bli medlem

Med i denne diskusjonen

Skribenter søkes
Ønsker du å skrive om laget ditt og dele lidenskapen med andre?
Fortell oss hvilket lag du kunne tenke deg å skrive om.

Redaksjonen