Rosenborg
    Rosenborg

Rosenborgs spillerlogistikk #1

• 3. august 2010

Her kommer første del av en føljetong som i hovedsak vil ta for seg Rosenborgs spillerlogistikk i perioden 2003-2010. Ettersom jeg dermed streifer innom både trenere og sportslige ledere for å forklare spillerlogistikken, vil artiklene også omhandle Rosenborgs håndtering av det sportslige apparatet i det forrige tiår. 

DEL #1

Åge Hareide/Rune Bratseth
    image
    Foto: Kjetil Ree (CC-BY-SA-lisens) / Stian Hansen (CC-BY-SA-lisens)

Selv er jeg av den oppfatning at Rune Bratseth først ble overgangsansvarlig etter at Nils Arne Eggen ga seg. Etter at Champions League-eventyret for fullt tok av ble Rosenborg så overlegne økonomisk, at de uten hinder kunne hente de spillerne de ønsket til Lerkendal. Dermed var behovet for speiding og sjansespill på overgangsmarkedet ikke veldig stort, ettersom man uansett hentet kjente fjes fra egen liga. Denne hverdagen endret seg i løpet av 2000-tallet og jeg ønsker med disse artiklene å se litt nærmere på det. En naturlig start blir da Nils Arne Eggens avgang etter 2002-sesongen, og Åge Hareides inntreden.

Foran sesongen 2003 skulle Hareide øyensynlig fornye laget. Det ble gjort blant annet ved å sparke kaptein og bauta Bent Skammelsrud, et grep Hareide ble så fornøyd med at han gjentok det i Viking hvor Thomas Myhre måtte gå.

Spillere inn Hareide: 
    Vidar Riseth 
    Jan Gunnar Solli 
    Øyvind Storflor 
    Fredrik Winsnes (hentet tilbake fra utlån for å spille fast) 

Spillere ut Hareide: 
    Bent Skammelsrud 
    Morten Knutsen 
    Arni Gautur Arason 
    Dag Frode Hornseth 
    Martin Høyem 
    Janne Saarinen 
    Macbeth Sibaya 

Denne sesongen var Rosenborgs første sesong siden 1988 (pluss sabbatsåret ti år senere) uten Nils Arne Eggen. Åge Hareide var hentet inn som den nye sterke mann, og jeg tror man fortsatt hadde overgangsvisjoner som under Eggen-perioden. Man så omtrent utelukkende i den utvidede nærmiljøkretsen som i hovedsak var norsk fotball. Dette var litt før den kommende økonomiske boomen i hjemlig fotball og en slik policy kunne fortsatt fungere. Noe den for så vidt gjorde dette året med seriegull, cupgull og UEFA-cup. Laget ble derimot ikke fornyet, noe som ville bli tøffere og tøffere dess lengre man ventet. En lite visjonær sportslig ledelse satset kortsiktig, selv om nye tilskudd i ballklubben som Solli og Storflor på sikt kunne tenkes å bli nye bærebjelker. Det var også rundt disse tider purunge Skjelbred og Tettey kom. 

I etterkant ser man at sesongen ikke bar preg på fornyelse utenom sparkingen av Skammelsrud, som uansett var et grep Hareide tok for å markere seg. En mer skadeutsatt Ørjan Berg fikk forlenget kontrakten og tok i grunn over Skammelsruds rolle. Ut gikk også internasjonalt snitt i form av Arason og Macbeth Sibaya. Alt her begynte rotet som ville følge de neste årene. Det å ha en trener som faktisk kunne forsvinne var noe helt nytt for klubben, og man hadde ikke sikret seg med tanke på Hareide som dro til NFF etter sesongen. Det tok man faktisk lærdom av, og da Hamrén signerte sin trenerkontrakt i 2008, fikk han en klausul som gjorde at han ikke kunne forhandle med andre klubber i kontraktsperioden.

Som sagt ble spirene til rotet som ville følge i perioden 2004-2008 lagt i løpet av sesongen 2003. Laget ble som nevnt ikke fornyet, og mannen man forventet skulle lede RBK til suksess i flere sesonger i det nye tiåret forsvant så fort et annet tilbud kom. Det førte til assistentveldet som i etterkant skulle prege hele tiåret, som begynte med ansettelsen av Ola By Rise. Kort sagt kan man si at By Rise ikke var moden for denne oppgaven, og jeg er og vil alltid være av den oppfatning at Norges flaggskip ikke skal være en øvingsarena. 

Rune Bratseth har for så vidt aldri virket helt komfortabel med å være mannen som skal ta overgangsavgjørelser, og jeg tror nok at han i alle år har foretrukket å være den litt tilbaketrukne administratoren som har tatt seg av papirarbeidet og kontraktsfornyelser. Hovedtreneren har i stor grad bestemt hvilke spillere som skulle hentes, mens Bratseths jobb har vært å formalisere overganger via forhandlinger og administrativ arbeid.. Denne strategien har fungert i de år Rosenborg har vært ubestridt økonomisk og sportslig, men den nye hverdagen som så smått begynte å komme i 2004 ga andre klubber sjansen til å konkurrere mot RBK med lånte midler. 

Oppgangstiden til norsk fotball som i stor grad varte fra 2004-2007/2008 lot også klubber som Vålerenga, Brann, Stabæk, Lillestrøm og Lyn m. flere satse hardere enn tidligere. Jeg liker å tro at denne perioden ble innledet med Martin Andresens overgang til Brann fremfor Rosenborg, med en totalramme på veldig mange millioner. 
    For å finansiere gildet ble underskudd dekket inn av velvillige investorer, som var fullt klar over den positive effekten de fikk av å være med på suksesstoget norsk toppfotball. I tillegg ble det sprøytet inn ekstra penger i disse klubbene, enten ved hjelp av spillerfond eller lønnsfond. De ekstra inntektene fra tv2 og deres satsing på fotballen gjorde det også slik at enkelte klubber satt med ekstremt mye mer penger enn tidligere, og kravene fra omgivelsene om kortsiktig suksess var nå så store at de kastet seg på en lønns- og overgangskarusell som tok helt av. Selve produktet norsk fotball (det sportslige nivået) ble ikke bedre, den eneste effekten var at agenter fikk et gullrush og norske klubber hentet ukritisk inn spillere de fikk mailer om. I tillegg konkurrerte man enda hardere om de samme gamle norske spillerne, og overgangssummer som bikket ti millioner ble ikke uvanlig for klubbene. Effekten av det ser man i dag når luften har gått ut av ballongen, og klubbene ikke har like stort handlerom som før. Boomen krevde også en konkurs i form av Lyn.

• Kommentarer

• stranddhstranddh 3. august 2010

Håper dere likte artikelen, ny del kommer på torsdag!

• ZvezdaZvezda 3. august 2010

Veldig bra artikkel. Hvordan klarte du å få satt bildet på artikkelen?

• FedeFede 3. august 2010

Jeg la de inn for han, syntes artikkelen fortjente det! Har sendt deg en beskjed forresten, sjekk "Meldinger".

• GangstadBoyGangstadBoy 3. august 2010

Meget bra artikkel. Syns Terje Svendsen kunne vært nevnt etter hans behandling av blant annet Knut Tørum. Alt rotet i Rosenborg startet etter at Hareide spilte sitt dobbeltspill med Rosenborg i 2003 .

Var litt redd for å legge inn bilder selv mtp rettigheter :)
    Takk GB, som nevnt er jo dette bare første del og det vil komme mer. Alt er ferdigskrevet, så jeg vil publisere med ca. to dagers mellomrom. Terje Svendsen og styret "går fri" ettersom jeg fokuserer på sportslig avdeling, men all kritikk av sportslig er jo indirekte kritikk av et styre som har satt feil folk til å forvalte klubben. Mer om det senere!

Kan det forresten være en idé å la litt mer tidløse artikler blir promotert på en annen måte? De vil så lett bli dyttet vekk fra forsiden av nyheter som kun er aktuelle som ferske.

• FedeFede 3. august 2010

Det er en veldig god idé. Tenkte også på det i sted. Høyresiden kan være et bra sted å ha artikler med ekstra dybde og kronikker, i egne bokser. Skal prøve å få det til snart!

For fans, av fans

FanForum er en nyhetsside og møteplass for alle fotballelskere, skrevet av de som kjenner laget best: supporterne.

Logg inn Bli medlem

Med i denne diskusjonen

Skribenter søkes
Ønsker du å skrive om laget ditt og dele lidenskapen med andre?
Fortell oss hvilket lag du kunne tenke deg å skrive om.

Redaksjonen