(Hønefoss – Odd Grenland 2-1) Dag-Eilev Fagermo tar ingen selvkritikk, selv om han satt innpå formspiller Tommy Svindal Larsen først ved pause da Hønefoss ledet 1-0.
- Jeg starter med det laget jeg mener er best. Jone Samuelsen hadde ikke spilt seg ut. Magnus Lekven var banens beste mot Rosenborg i siste bortekamp og Simen (Brenne) har gjort mange bra kamper. Jeg er skuffet over at det ikke fungerte i første omgang og gjorde grep til lagets beste da, sier Fagermo til TA etter kampen.
TO PAUSEBYTTER
Tommy Svindal Larsen var etter de fleste mediers mening Odds beste i siste kamp mot Strømsgodset Søndag var likevel midtbanestrategen tilbake på benken mot Hønefoss. Magnus Lekven klarte på ingen måte å dominere sentralt og ble ofret i pausa til fordel for 36-åringen.
- Det kunne vært hvem som helst av de tre på midten som ble ofret. Vi fikk ikke i gang spillet før pause og jeg måtte gjøre endringer. Derfor kom Tommy inn, sier Fagermo.
Det var ikke den eneste endringen Odd-treneren gjorde. Ut gikk også Fredrik Semb etter 45 svake minutter.
- Det er alltid surt å bli tatt av ved pause, men jeg skal kjempe meg tilbake, lover Semb.
En vanskelig avgjørelse, men vi trang Torjus ro og oppspill. Fredrik får sannsynligvis muligheten allerede neste kamp da Fevang må sone karantene, sier Fagermo.
DRØMMETREFF
Nå skal det raskt sies at Odd burde vunnet kampen utfra spill og sjanser. En gnistrende opplagt Bentley satt opp Kovacs en gang og var nær ved å treffe tre andre Odd-spillere i løpet av de første syv minuttene. Hønefoss slapp med skrekken og tok ledelsen da Umara Banguru fikk drømmetreff og scoret fra 23 meters hold etter 20 minutters spill. Odd skapte et par sjanser til, men Hønefoss var farligst på kontringer som stort sett kom etter slurvete Odd-spill.
Etter sidebytte ble Magnus Lekven og Fredrik Semb igjen i garderoben. Ut kom gamlegutta Tommy Svindal Larsen og Torjus Hansén. Odd startet å spille gjennom midten, med en strålende opplagt Tommy Svindal Larsen involvert i det meste. Det drøyde imidlertid til det 80. minutt før Torgeir Børven fant Peter Kovacs som scoret sitt femte eliteseriemål for sesongen. Det første siden 24. mai. Odd var ikke fornøyd med ett poeng, ofret alt og ga Hønefoss enorme kontringsmuligheter. Madiou Konate satte ballen over fra fem meters hold på uforklarlig vis etter 87 minutter, men gjorde alt godt igjen da han sendte hjemmelagets supportere til himmels og laget opp på sikker plass med sin scoring, minuttet før full tid.
- Vi tapte kampen før pause. Da fikk vi ikke spillet til å gli. Etter pause dominerte vi, men klarte bare å score én gang. Det var deilig å score igjen, men hjelper lite når vi ikke får poeng, sier Peter Kovacs.
- En svak første omgang, men først og fremst for dårlig effektivitet gjør at vi taper kampen, oppsummerer Dag-Eilev Fagermo.