Fredrikstad
    Fredrikstad

Preview: Sesongen 2011

• 13. mars 2011
    Av Kaizer

Her skal jeg presentere mitt syn på hvordan jeg tror Fredrikstads første sesong i det gode selskap etter et år i Adecco'n vil være.

Sesongoppkjøringen har vært helt fantastisk. Gode resultater i treningskampene, solide forsterkninger og fantastisk moral innad i troppen. Blant annet har FFK vunnet 4-3 over Lillestrøm i sesongen første treningskamp, samt utklasseringer i 3-0 over Brann og 5-1 over ODD Grenland. 3-1 seier over Stabæk i generalprøven er heller ikke direkte svakt.

På overgangsfronten har det heller ikke sett så aller verst ut. Selv vil jeg si at FFK kanskje er overgangsvinnerne nå i vinter med anskaffelser som blant annet Tarik Elyounoussi. Han begynte litt tregt i treningskampene (logisk nok etter dårlig form og etter et forferdelig opphold i Nederland) men har forbedret seg enormt og har også vært en av FFKs beste spillere under treningskampene. Alexander Ruud Tveter er også en veldig god signering. Overgangssummen skal ikke være så mye og han har prestert voldsomt i treningskampene og overasket blant annet undertegnede. Skal bli veldig spennende å følge med videre. Mads Hansen har også kommet inn for rundt en halv million, men han er jeg ikke helt sikker på. Kan floppe totalt eller kan vise seg å være en kjempesignering. Time will show.

Inn dørene har også 18-år gamle Khalifa Jabbie kommet. Selv hadde jeg ikke stor tro på han når overgangen ble bekreftet, da jeg regnet med at han ville floppe som de fleste andre afrikanske spillerne som søker lykken i Tippeligaen, men heldigvis ser det ut til at jeg tar grundig feil. Han har tatt nivået med en gang, og har tilpasset seg så og si allerede. Er en stor, sterk og talentfull spiller som kan komme til å spille i en av toppligaene i nær fremtid. Jørgen Horn har også kommet inn, og forventes å spille side om side med Raio Piiroja i midtforsvaret. Ser også ut til å ha kommet i form frem mot sesongstart.

Spillerne har trent godt, og stallen ser mer og mer komplett ut. Det eneste som mangler innen rimelighetens grenser er en ny sentral midtbanespiller. "Jeg er med!"-kampanjen har også startet, og pengene i år vil mest sannsynlig gå til nettopp en sentral midtbanespiller. Blir spennende å se om han kommer i mars eller til sommeren, men ønsket er han i alle fall.

Det er alltid vanskelig å tippe tabellplassering når det gjelder FFK. Det er det også i år. Selv er jeg veldig optimistisk og tror innerst inne i meg at de vil overaske alle å komme helt oppe i toppen. Selvsagt må jeg være litt realistisk, men jeg tror ikke at de vil kjempe om nedrykk. Hvis jeg skal ta til fornuften tror jeg FFK vil havne på en 8. plass, i en veldig jevn serie.

Når det gjelder startoppstilling er det mer åpent. Det som er sikkert er at Aune vil bruke 4-4-2. Keeperplassen er kanskje den mest spennende plassen i dag. Lasse Staw mot Jon Masalin. Staw fikk spille i generalprøven og med det tror jeg at han vil stille fra start også mot Aalesund første serierunde. Backfireren er jeg også kanskje sikker på, med Gamboa og Thomassen som backer og Horn og Piiroja som midtstoppere. Lenger frem på banen tror jeg det er mer åpent, spesielt med tanke på vingene. Alex Valencia, Mads Hansen, Amin Askar og Simen Rafn er alle potensielle startelleverspillere mot Aafk, men bare to av dem får plassene. Selv tror jeg Askar og Valencia får æren, med tanke på treningskampene som er spilt, selv om jeg personlig hadde foretrukket Askar og Hansen, med Rafn som joker.
    Sentralt finnes det ikke så mange alternativer. Vi har Jabbie som har vært flink til å tilpasse seg og vært sentral under treningskampene. Jeg tror han kommer til å stille sammen med Ramberg på midtbanen.
    På spissplass tror jeg det er Borges og Elyounoussi som får æren av å starte. Likevel synes jeg det kan være synd, med tanke på Ruud Tveters flotte prestasjoner og mål under treningskampene. Derfor kan det godt hende at Aune velger å flytte Borges ned på sentral midtbane, som er hans naturlige posisjon, og flytte frem Ruud Tveter som da får spille med Elyounoussi.

Uansett hva Aune velger å gjøre har han en sterk spillerstall, og bør kunne klare å holde laget oppe uten de største problemene. Her i gården har han full tillit, så lenge FFK ikke ligger på nedrykksplass til sommerferien.

• Kommentarer

For fans, av fans

FanForum er en nyhetsside og møteplass for alle fotballelskere, skrevet av de som kjenner laget best: supporterne.

Logg inn Bli medlem

Skribenter søkes
Ønsker du å skrive om laget ditt og dele lidenskapen med andre?
Fortell oss hvilket lag du kunne tenke deg å skrive om.

Redaksjonen